Proefles

Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt, wat je ook doet: Yoga is voor iedereen! Denk dus niet op voorhand dat Yoga niets voor jou is.

Sta open voor nieuwe wegen!
Misschien zijn bepaalde houdingen, ontspannings- of ademhalingsoefeningen in het begin wat vreemd of onwennig.
Beginnen met Yoga zorgt er voor dat je af en toe buiten je comfort zone mag stappen.
Maar als je bereid bent om dit te doen, zul je uiteindelijk de positieve effecten van Yoga ervaren.

Er bestaan veel verschillende soorten Yoga, daarom is het belangrijk te gaan onderzoeken welke stijl bij jou past. Loop eens binnen voor een proefles.

Flow Yoga

Flow Yoga is een actieve, dynamische vorm van Yoga.
In de les starten we met een aantal zachte houdingen, waarna we opbouwen naar wat krachtigere bewegingen.
Door het ritme van je adem te volgen leer je kennen en herkennen waartoe jouw lichaam in staat is. Je leert om bewust te worden van je eigen grenzen zowel fysiek als ook mentaal.
Flow yoga helpt om de flow in je leven op te pakken, je lijf te volgen of soms juist even stil te staan en waar te nemen.
Flow yoga helpt om te leren ontspannen.
Dit voorkomt extreme vermoeidheid of mogelijk zelfs burn–out verschijnselen.

Easy Flow Yoga

Deze les is wat opzet wat rustiger dan de reguliere flow. Prima ook om als beginnende yogi mee te starten.
We nemen meer tijd bij aanvang van de les om waar te nemen hoe jouw lijf zich voelt, te ervaren waar spanning of juist ontspanning zich in jouw lichaam bevindt.
Door vanuit alles wat de buitenwereld van je vraagt weer bij jezelf te komen en te ervaren wat jij nodig hebt.
Dit doen we middels korte meditatie en ademhalingsoefeningen. Daarna ga je ook in beweging op de yoga mat met staande, zittende en liggende houdingen. Uiteindelijk is er in deze les een eind ontspanning.

Power Yoga 

Power Yoga is een moderne westerse variant van Hatha yoga die kracht, uithoudingsvermogen en balans vraagt. Bij Power Yoga wordt als leidraad de houdingen uit de Ashtanga serie aangehouden.

Power Yoga bestaat uit dynamische en krachtige yoga-oefeningen. Het is een samenspel van souplesse, kracht, concentratie en meditatie. De houdingen worden in tempo achter elkaar in series uitgevoerd en gesynchroniseerd met een diepe en ontspannen ademhaling. Doordat power yoga zoveel energie in je lichaam losmaakt, heeft het een reinigende en helende werking op lichaam en geest.

Power yoga is kracht, flexibiliteit en zachtheid in een.

Maar vergeet niet dat het juist prima is om met wat meer stijfheid de yogalessen te volgen. Waarom? Dan ga je minder snel over je grenzen van wat je kan en bouw je langzaam flexibiliteit op.

“Yogas chitta vritti nirodha“

Uit de Sutra’s van Patanjali. Het betekent vrij vertaald, dat yoga wegneemt de fluctuerende gedachten stroom. Door Yoga te beoefenen wordt je steeds meer meester over en bewust van je eigen gedachten.

Yin yoga en Restorativ yoga

Yin Yoga en Restorativ yoga zijn een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande leven waar we dagelijks mee te maken hebben. De duur en de diepte van de houdingen helpen je naar binnen te keren en hebben een meditatief en rustgevend effect.

Yin Yoga

Fysiek zijn de houdingen vanuit Yin yoga vooral gericht op het versterken en versoepelen van het bindweefsel en de gewrichten; ze rekken dieper liggende spieren en maken onder andere het bekkengebied, de heupen en de wervelkolom los.
De houdingen worden voor een langere periode worden aangehouden (3-5 minuten en soms zelfs langer). zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te kunnen voelen.
Doel van Yin yoga is om ruimte, opening in je lichaam te maken en energie te laten stromen.
Yin Yoga is geschikt voor iedereen, zo ook voor mensen met klachten en aandoeningen als bv reuma en fibromyalgie.
Yin Yoga kan ook worden beoefend als balans van elke dynamische en actieve vorm van yoga of andere sporten (b.v. hardlopen).

Restorative/ Herstellende Yoga

Restorative yoga is rustige yoga vorm waarbij je nauwelijks actie tegen komt. Het werkt op diepere niveaus, het brengt lichaam, geest en spirit in balans.
Het is een therapeutische yoga beoefening tegelijkertijd een vooral meditatieve vorm van yoga. Met de hulp van dekens, kussens en blokken, kan je je lichaam in een comfortabele, ontspannen houding brengen.
Door het langer in een houding verblijven ( 5-20 minuten) brengt deze vorm van yoga je naar een diepere vorm van ontspanning. Wetenschappelijk is bewezen dat je pas na 15 minuten je sympathisch zenuwstelsel activeert tot ontspanning vandaar de lengte van het aanhouden van de houdingen.
De houdingen stimuleren het openen van longen, verminderen van spanning in de onderrug, extreme vermoeidheid of burn out klachten.
De houdingen werken ook bij tieners en vrouwen gedurende zwangerschap of na de bevalling.

Kinder Yoga

Kinderyoga is er voor iedereen, voor meisjes en jongens. Bij kinderyoga maken kinderen een ontdekkingstocht door hun lichaam. Het kind leert op een speelse en leuke manier bewust te worden van wat er allemaal in zichzelf afspeelt. Kinderyoga is geen wedstrijd: het gaat erom dat je kunt zijn wie je bent en daarmee plezier hebt!

Kinderyoga is eigenlijk goed voor ieder kind! Naast dat het de motoriek verbetert, je bewust leert ademen, maakt het je lichaam soepeler, verbetert het je natuurlijke houding en voel je je meer ontspannen. Het stimuleert je concentratie, verbeeldingskracht en creativiteit! Je leert je eigen grenzen beter kennen, je voelt je sterker, zelfverzekerder en niet te vergeten: je maakt veel lol!

Changing the way you
do routine things
allows a new person
to grow inside of you